Beïnvloeden met taal
Over deze workshop
Binnen NLP kennen we 2 manieren van communiceren. De eerste is bedoeld om extreem helder te zijn om zo precies als mogelijk de situatie uit te leggen. Vaak hebben de meeste managers of verkopers het idee dat wanneer je dit zo goed als mogelijk doet, dat het dan wel goed komt met je verhaal. Helaas zorgt deze extreme wijze van verhelderen ook vaak voor een extreem kritische houding van de toehoorder. Wil je iemand (positief) beïnvloeden dan is het echter veel slimmer om de tweede NLP communicatiemethode te hanteren. Hypnose. Nu klinkt hypnose voor de meeste mensen nogal heftig en dat is het ook wanneer je bij hypnose meteen denkt aan mensen die op een podium rondspringen terwijl zij denken dat ze een kip zijn. In dit geval gaat het echter om conversationele hypnose. Het gebruik van hypnotische taalpatronen die medewerkers, klanten, collega's of wie dan ook overtuigen om mee te gaan met jouw verhaal. Klinkt interessant, toch?
Een voorbeeldje van 2 onderzoekers (Loftus en Palmer) uit 1974.
Twee groepen mensen werd de vraag gesteld. Wat was de snelheid waarmee de auto’s elkaar raakten? of Wat was de snelheid waarmee de auto’s tegen elkaar crashten?
Na het zien van de bijbehorende video was het antwoord van groep 1 op de eerste vraag 49 km/ph en van groep 2 op de tweede vraag 64 km/ph.
Dezelfde video, andere woorden, andere uitkomst.
Programma
Er bestaan heel veel slimme hypnotische taalpatronen, maar tijdens deze workshop nemen we de top 3 beste taalpatronen door. Zelfs de top 3 van de allerbeste taalpatronen bieden geen 100% garantie op succes, maar na afloop van deze workshop merk je dat jouw kans daarop aanzienlijk is vergroot.
De top 3 hypnotische Taalpatronen bestaat uit:
1. i-Bevel
Zou je, wil je, kun je, het klinkt allemaal reuze vriendelijk. Probleem is alleen dat niemand doet wat je vraagt. 'Ja, dat zou ik wel doen, maar ja...'
Bevelen of commanderen is weliswaar veel sterker, maar behalve in het leger en bij de brandweer zit niemand daar op te wachten.
Gelukkig is er ook nog het i-Bevel. Een bevel vermomd als vriendelijke vraag. Kijk daar zit je dan weer wel op te wachten en de kans dat jouw bevelen worden opgevolgd is ook nog eens levensgroot. Dus, maak na deze workshop altijd gebruik van het i-Bevel!
2. Oorzaak/Gevolg redeneringen
Heb je een NLP achtergrond, dan weet je dat een oorzaak / gevolg niet bestaat. 'Door de NS ben ik te laat. Oh ja? Of had je wellicht ook eerder op kunnen staan?'
Echter, nagenoeg iedereen zonder NLP achtergrond is dol op oorzaak / gevolg redeneringen. De meeste mensen vinden het namelijk heerlijk wanneer er al voor hen is nagedacht. Sterker, in de praktijk blijkt dat het niets eens zo heel belangrijk is wat je na de woorden, want, doordat, omdat, vanwege, hierdoor enz, zegt. Het wordt voor zoete koek geslikt.
Je kunt de oorzaak gevolg redenatie, dan ook heel goed combineren met een i-Bevel, Dus, maak na deze workshop altijd gebruik van het i-Bevel in combinati e met een oorzaak / gevolg redenatie, want dan krijg je mensen veel gemakkelijker mee met jouw verhaal!
3. Vooronderstellingen
In geval van een veronderstelling gaan we ervan uit dat iets waar is terwijl we eigenlijk wel weten dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik veronderstel dat appels goed zijn voor je tanden, maar eigenlijk weet ik dat helemaal niet. In geval van een vooronderstelling gaan we er echter vanuit dat iets gewoonweg waar of een feit is. Geen discussie over mogelijk.
Merk je dat er een verschil is tussen deze twee? Geef je op deze vraag het antwoord 'ja', dan is het doel bereikt. Geef je op deze vraag het antwoord 'nee, dat heb ik niet gemerkt', dan betekent dat weliswaar dat je het verschil niet hebt gemaakt, maar dat er een verschil tussen deze twee is staat als een paal boven water. Je hebt het alleen nog niet gemerkt.
Ander voorbeeld. Wanneer er na het vertonen van een video in een enquête wordt gevraagd of u DE auto zag, dan reageren er veel meer mensen met ja, dan wanneer er wordt gevraagd of u EEN auto zag. In geval van DE auto vooronderstellen we namelijk dat er een auto in de video voor kwam, terwijl in geval van EEN auto dat helemaal niet zeker was.
Kortom, wanneer je meedoet met de Top 3 Taalpatronen workshop maak dan altijd gebruik van het i-Bevel in combinatie met een oorzaak / gevolg redenatie en een vooronderstelling, want dan krijg je mensen veel gemakkelijker mee met jouw verhaal!
Doel
Effectiever worden in je communicatie middels conversationele hypnose
Uitgangspunt
Woorden zijn cruciaal. Om met anderen te communiceren, maar ook met jezelf
Duur
De workshop duurt 1 dagdeel. Bijvoorbeeld een ochtend van 9.30 uur tot 12.00 uur
Datum
In overleg
Trainer
John van der Haven
Tarief
Op aanvraag